Wyniki ankiety: Preferencje czytelnicze uczniów ZSTiL nr 2

Znalezione obrazy dla zapytania preferencje czytelnicze  We wrześniu 2016 roku w klasach pierwszych technikum przeprowadzono ankietę na temat zainteresowań czytelniczych uczniów ZSTiL nr 2 w Grodzisku Mazowieckim. Ankieta składała się zarówno z pytań zamkniętych, jak i otwartych. Wzięło w niej udział 105 uczniów.

Celem badań było uzyskanie informacji na temat preferencji czytelniczych uczniów oraz zaplanowanie i dokonanie trafnych zakupów nowości wydawniczych w celu zachęcenia młodzieży do częstego korzystania
z księgozbioru biblioteki szkolnej. Odpowiedzi uczniów miały również na celu uzyskanie odpowiedzi na pytanie, czy książka jest potrzebna i czy może być zastąpiona przez inne źródła informacji.

Analiza i wnioski:

Ponad połowa badanych uczniów tj. 56,% czyta książki dla przyjemności.
Zajęcie to jako obowiązek traktuje aż 51% badanych. Pozostali uczniowie tj. 3% nie potrafili udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Okazuje się, że młodzież najchętniej spędza wolny czas słuchając muzyki – 70%, lubi też spotykać się ze znajomymi oraz grać w gry komputerowe. Zaledwie dla 12 % uczniów, czytanie książek jest sposobem na nudę.

Dla uczniów, którzy wybierają dla siebie książki do czytania, istotna jest informacja od kolegów (47%). O wyborze atrakcyjnej lektury decyduje również reklama w mediach społecznościowych (27%). Pozostali badani wybierają przypadkowo. O ciekawych nowościach wydawniczych młodzież dowiaduje się najczęściej z Internetu, aż 72% ankietowanych.

Wśród ostatnio przeczytanych przez uczniów książek, pojawiły się takie tytuły jak: Biała Masajka, Córka Islamu, Papierowe miasta, Czarny horyzont, Uwikłani, Mechaniczna pomarańcza, Zostań, jeśli kochasz, Trzy metry nad niebem, O kobietach polskiej mafii, Dziewczyna w zamknięciu, Dom strachu, Metro 2033, Gwiazd naszych wina, Uprowadzona, Pamiętnik, List w butelce, Ślub, Bóg nigdy nie mruga, Anioł nocy, Pretty Little Liars, Szukając Alaski, Pachnidło, Potęga podświadomości. To tytuły współczesnych, cieszących się popularnością, autorów. Taka informacja dobrze rokuje na przyszłość. Oznacza, że młodzież chce czytać książki. Interesuje się nowościami, które ukazują
się na rynku wydawniczym, bo jest to dla niej na tyle atrakcyjne, że godne uwagi.

Młodzież najchętniej czyta książki fantasy – 72 %. Ich uznanie znajdują również książki obyczajowo-przygodowe z wątkiem miłosnym i kryminalnym, ale także poradniki, które zawierają odpowiedzi na
nurtujące ich pytania ważne dla tego wieku. 46 % badanych ma swoją ulubioną książkę, potrafi podać tytuł i autora. Pozostała część nie udzieliła odpowiedzi na to pytanie.

Czego młodzi ludzie spodziewają się po lekturze wybranych książek? Okazuje się, że 55% ankietowanych poszukuje rozrywki i relaksu, a 45% pragnie, aby lektura książki stała się ucieczką od rzeczywistości, w inny, może lepszy, świat.

Na pytanie czy w twojej rodzinie są kupowane książki aż 42% uczniów odpowiedziało, że nie, zaś 58 %, że tak, chociaż były to najczęściej podręczniki szkolne. Książka jako upominek również nie jest popularnym prezentem.
66% badanych stwierdziło, że nie otrzymało w ostatnim roku książki w prezencie. Z badań wynika, że 75% uczniów woli od książki Internet, 21% gry komputerowe, pozostali zastępują książkę telewizją albo telefonem, koniecznie z dostępem do Internetu.

Ze zbiorów biblioteki szkolnej korzysta 55% uczniów. Pozostali badani nie czują takiej potrzeby. 49% uczniów odwiedza bibliotekę szkolną kilka razy w roku, 15% raz w miesiącu, a 6% raz w tygodniu. 30% nie korzysta wcale. Konkurencją dla bibliotek szkolnych są, bogatsze w zbiory, biblioteki publiczne i miejskie, do których zagląda 43% badanych.

Informacje o współczesnym świecie uczniowie czerpią głownie z  Internetu – 71%,19% z telewizji, 8% z radia i encyklopedii, 2% z czasopism. Często uczniowie wskazywali na kilka źródeł informacji.

Z ankiety wynika, że młodzież najchętniej szuka książek na temat współczesnych problemów nastolatków, uczuć, relacji rodzinnych, problemów zdrowotnych. Interesuje ich współczesny świat, polityka, sport, podróże. Zainteresowanie książką stopniowo maleje. Zastępują ją media: komputer, Internet, telefonia cyfrowa, telewizja. Uczniowie wolą korzystać z mediów, które nie wymagają w odbiorze dużego wysiłku umysłowego, a tylko sprawnej obsługi technicznej (a z tym radzą sobie doskonale).
Jednak warto zadbać o tych, którzy lubią czytać i spróbować przekonać do tego zajęcia tych niezdecydowanych.

Obecnie korzystanie z biblioteki szkolnej ogranicza się głównie do wypożyczania książek z kanonu lektur szkolnych, a informacje czerpane są przede wszystkim z  Internetu i telewizji. Spośród propozycji bibliotecznych wymienionych w ankiecie uczniowie najchętniej uczestniczyliby w spotkaniach z autorem oraz wystawach. Na kolejnym miejscu znalazły się konkursy czytelnicze.

Ankieta pozwoliła poznać preferencje czytelnicze uczniów, pomogła zrozumieć zjawisko zmniejszającego się zainteresowania książką, wreszcie dla nauczyciela-bibliotekarza może być wskazówką przy zakupie nowych tytułów książek, które wzbogacą księgozbiór biblioteki szkolnej i zachęcą do korzystania z jego atrakcyjnej oferty.